Voor alle info over de edities:

Middelheim Promotors  – Vincent Breugelmans
Mail:
vincentbreugelmans@skynet.be

Telefoon: 0489 82 80 86


Uitzonderlijke editie 2017 van kunstenaar Richard Deacon: “SMALL MIND”

 

‘Small Mind’, 2017
Gesigneerd en genummerd door de kunstenaar
Afmeting: 49,5 cm x 21 cm x (h) 17 cm
Materiaal: bestaande uit een CNC gefreesd object in massief beukenhout op een grondplaat in
berken multiplex
Oplage : 25 ex + 3 AP + 1 PP


Deze editie is niet meer beschikbaar: alle exemplaren zijn verkocht! 

Richard Deacon, Small Mind, 2017

 

Deze uitzonderlijke editie is een refabricatie van het originele schaalmodel uit 1992 dat Richard Deacon maakte
in voorbereiding van zijn sculptuur Never Mind. Die sculptuur was 1 van de 10 Nieuwe Beelden die ten tijde van
Antwerpen 93 Culturele hoofdstad van Europa in één beweging werden aangekocht voor het
Middelheimmuseum samen met werk van Isa Genzken (DE), Per Kirkeby (DK), Harald Klingenhöller (DE), Bernd
Lohaus (BE), Matt Mullican (US), Juan Muñoz (ES), Panamarenko (BE), Thomas Schütte (DE) en Didier
Vermeiren (BE). Met Nieuwe Beelden werden tien hedendaagse kunstwerken in de collectie geïntroduceerd,
elk van een kunstenaar die de westerse beeldende en beeldhouwkunst zou markeren. Michael Tarantino
schreef over Never Mind in de bij de tentoonstelling verschenen catalogus: ‘Op het eerste gezicht is het, zoals
vele van Deacons werken, een misleidend eenvoudige combinatie van vormen. Geplaatst in een open vlakte,
waardoor het de “bescherming” of gemakkelijke versiering van de weelderige plantengroei van het park
vermijdt, lijkt het werk zijn terrein tegelijkertijd te omhelzen en te verwerpen.’ Het zouden profetische
woorden blijken. Na de tentoonstelling bleek Never Mind zich in zijn toenmalige gedaante niet te verenigen
met de openluchtsituatie en liep het werk onherstelbare schade op.
Vandaag staat het Middelheimmuseum er als een museum met een heldere focus op het hedendaagse. De
afgelopen decennia werd het gestuurd door de overtuiging ‘dat moderne en hedendaagse kunst onlosmakelijk
met elkaar verbonden zijn’. De dialoog tussen die twee heeft als klankkast de dynamiek tussen het
tentoonstellingsprogramma en het werken met de collectie. Door het verzamelen, conserveren, onderzoeken
en presenteren van kunst van de eigen tijd zorgt het museum samen met de kunstenaar voor een geheugen,
maar ook voor het testen van nieuwe mogelijke benaderingen, van nieuwe modellen.
Zo stelden we op 27 mei laatsleden Never Mind (1993, 2017) opnieuw aan het publiek voor, binnen de tentoonstelling Some Time.

Wat het project duidelijk maakt, is de bijzondere waarde van de samenwerking
met de kunstenaar, die bereid werd bevonden om samen met het museum te zoeken naar de juiste combinatie
van heden en verleden, van opnieuw overwegen, niet loslaten, experimenteren en risico’s nemen.
En in die zoektocht kwam plots de maquette van Never Mind boven; de kunstenaar legde ze op de grond in zijn
atelier en we zaten er in een kring omheen, alsof we ons warmden aan een zacht vuur. De maquette was nog
nooit aan een publiek getoond en was gebruikt als een werkmodel om de curves te bepalen van de grote Never
Mind. De producent vertelde ons later dat er in die curves meer dan 1 gulden snede verwerkt zit en dat hij zich
daarover verbaasde omdat Richard daar nooit met hem over gesproken had.
De houten Never Mind is nu gerefabriceerd in een roestvrij stalen versie en deze editie Small Mind kan gezien
worden als een levende herinnering aan Never Mind uit 1993.

Bart de Baere, directeur van het MHKA, schrijft over Never Mind in de bijhorende tentoonstellingspublicatie:
De vreemde, organisch-surrealistische vormen die mee de figuren uitmaken, zoeken betekenis, ze
kijken van het verleden naar de toekomst. Richard Deacon noemde zijn sculptuur ‘Never Mind’. Ze
kwam tot stand twee jaar na de plaat met de in blauw water zwevende baby van Nirvana. Zoals die
baby zweeft de sculptuur van Deacon, niet enkel als vorm maar ook als inhoud. ‘Never Mind’, zegt ze,
het is niet erg, het doet er niet toe. Ze bestaat slechts in haar eigen moment, zonder verleden en
zonder toekomst maar ook zonder toeters en bellen. Haar aanbod is haar hout en de aandacht en
liefde waarmee ze gemaakt is. Zo voelde het toen.

 


De editie 2016 van de hand van Peter ROGIERS.

Van deze exclusieve editie 2016, een multiple op 12 exemplaren van de hand van Peter ROGIERS, zijn nog steeds enkele exemplaren beschikbaar.

dsc03512

Uitzonderlijke editie van kunstenaar Peter Rogiers

‘zonder titel’, 2016

Gesigneerd, gestempeld en genummerd door de kunstenaar in potlood

Afmeting: (diam) 36 cm x (h) 17 cm

Materiaal: bestaande uit een 3D geprinte sculptuur uit polyamide, een plexie stolp op zwarte mdf grondplaat en een tekening (inktjet print op barietpapier)

Oplage : 12 + 4 AP

Prijs: 1.995 €

dsc03503Deze uitzonderlijke editie is de 2e editie die de kunstenaar ooit heeft uitgegeven en combineert in primeur zijn 2 favoriete liefdes: de tekening en de sculptuur. Wie zijn krachtige en expressieve sculpturen kent, is niet verrast door de diepte in zijn tekeningen. Door de bolle plexie koepel zien we in de kleinsculptuur een gehurkte figuur, noch mens, noch dier die klaar staat om in actie te treden. Is het een minotaurus, is het een waterspuwer of is het een verwrongen comic figuur?  De kunstenaar laat ons keer op keer ontdekken dat de kunstgeschiedenis een verhaal is dat “verteld” wordt, door een verteller die door een actuele en gekleurde bril kijkt.

In zijn tentoonstelling in het Middelheimmuseum tijdens de zomer 2016, combineerde hij zijn eigen sculpturen met collectiestukken, en liet hij ons zien hoe hij zich verbonden weet met verschillende generaties voorlopers. Maar hij liet ook toe dat we hun werken telkens opnieuw moeten lezen, interpreteren en evalueren in een hedendaagse context. Hebben ze vandaag nog de slagkracht die ze altijd krijgen toebedeeld? Waarom hebben bepaalde kunstenaars een sterrenstatus, en verdwijnen andere in de plooien van de geschiedenis? Die oefening kan je alleen maken als je als kunstenaar veel vertrouwen hebt in de toeschouwer, of bereid bent om samen met die toeschouwer grote risico’s  te nemen. Dat kan alleen als je gelooft dat die toeschouwer zelf in staat is te kijken, na te denken en verbanden te leggen. Ook deze prachtige kleine sculptuur zit vol risico’s.

rogiers

Ongetwijfeld herkent u de grote vaardigheid als “klassiek beeldhouwer” waarbij de kunstenaar steeds verderbouwt op zijn interesse voor nieuwe technieken en materialen. Deze  grootte en detaillering van de sculptuur kan onmogelijk door de kunstenaar geboetseerd worden, daarom juist koos hij voor de  3D print techniek. De editie stelt bewust een kritisch vraagteken bij de verhouding tussen enerzijds de hoge cultuur – hier: de traditie van kleinsculpturen, onder een stolp, als een waardevol kleinnood –  en anderzijds de  lage cultuur: de wereld van strips, van science fiction, van actiefiguurtjes.  In een constante evenwichtsoefening tussen het poëtische en het introverte enerzijds, en het brutale, humoristische anderzijds merken we dat Peter is vooral geïnteresseerd in de ‘zijsporen’ van de kunstgeschiedenis, en hij sleurt ons achter zich aan over die paden die het minst platgetrapt zijn.

Zo biedt hij een alternatief voor het kompas van conventies dat steeds maar rondjes draait in de koepel van de kunstwereld. Zo observeert hij onze tijd en samenleving, vertaalt die observaties in een subjectieve taal, en voert ze terug in die samenleving. Ook al staat deze figuur onder een beschermende stolp, ze daagt de toeschouwer allerminst uit om zich daaruit te bevrijden.  Peter Rogiers brengt ons op een plek waar de conventies van goede of slechte smaak, done en not done, marge en mainstream, eventjes aan de kant worden geschoven, ten voordele van een open blik.

Over de kunstenaar:

Peter Rogiers

Peter Rogiers

Peter Rogiers (°1967, Antwerpen, België) is een kunstenaar die woont en werkt in Oud-Heverlee. Hij speelt met traditie, en met de kunstgeschiedenis en haar continuïteit. De taal van Peter Rogiers is beïnvloed door subculturen en hun houding tegenover de zogenaamde Hoge Cultuur, waarbij goede smaak het criterium is voor kwaliteit, en tevens voor een vlotte verspreiding in de kunstmarkt en het museumcircuit.

De kunstwereld heeft een modus operandi waarbij de inhoud onder de mat wordt geveegd en kunstwerken vervagen tot formele ‘primaire structuren’. Peter Rogiers gaat met deze materie aan de slag en maakt daarbij gebruik van kunsthars en gegoten aluminium. Hij probeert een onduidelijke en ‘afwijkende’ beeldtaal te genereren die niet strookt met wat we in ‘onze’ wereld herkennen. Daarin schuilt de kern en de essentie van echte artistieke productie: het verlangen om een plastische vorm te scheppen die onze visuele herkenning ondermijnt en onze verbeelding prikkelt. Peter Rogiers creëerde onlangs nieuwe ‘vogelsculpturen’ waarin amper een vogel te herkennen is – het is een alibi om abstracte vormen op te roepen die visueel veranderen naargelang van de plaats vanwaar je kijkt en je gezichtspunt. De sculpturen blijven ‘menselijk’: ze zijn duidelijk gemaakt via trial & error en tonen zichtbaar de sporen van een vastberaden en onverstoorbare artiest die de wereld naar zijn hand zet.

Zijn werk werd opgenomen in verschillende openbare collecties, waaronder die van Mu.ZEE (Kunstmuseum aan Zee, Oostende), S.M.A.K. (Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent), M HKA (Museum van Hedendaagse Kunst Antwerpen), Fondation Louis Vuitton (Parijs), LACMA (Los Angeles County Museum of Art) en het Middelheimmuseum (Antwerpen). Hij exposeerde in diverse toonaangevende musea en kunstgalerieën, met onder meer soloshows in Berlijn, Parijs, Brussel, Antwerpen, New York en Los Angeles.

De editie 2015 van LEON VRANKEN is nog verkrijgbaar.

De editie 2015 is van de hand van Leon Vranken. Deze jonge (1975) veelbelovende kunstenaar nam deel aan de tentoonstelling “Mijn kleine paradijs”  in Middelheim (2013) en dit met een wel erg bijzondere fontein (zie foto) die u zich waarschijnlijk nog herinnert. Hij is sinds 2013 ook aanwezig in de vaste collectie van het museum met het werk “Raised elevation”.

Leon Vranken, 2013, Raised elevation

Leon Vranken, 2013,
Raised elevation

Leon Vranken, editie 2015

Leon Vranken, editie 2015

Voor de premie 2015 maakte Vranken een ets met een representatief thema voor zijn actueel werk. Dit zeer interessante werk wordt u aangeboden tegen de prijs van slechts 65 euro.

Nog beschikbare edities.

Volgende edities zijn nog te koop in de shop van het museum.

Voor eventuele verdere informatie in verband met een exclusieve editie en de beschikbaarheid zie onze contact pagina.