Michel FRANCOIS maakt een werk exclusief voor Middelheim Promotors.

Naar aanleiding van het “her-installeren” van het bijzondere werk “Résidence Terrestre”, werd door Michel François exclusief voor de leden van Middelheim Promotors een editie gecreëerd met de titel “Nothing in the pocket.”

Deze nieuwe editie  lijkt zo uit het kunstwerk Résidence Terrestre geplukt waar gelijkaardige opgevulde broekzakken worden geïntegreerd in een ruimtelijke installatie.

 

 

 

 

Als de kunstenaar zijn werk tentoonstelt dan activeert hij het door telkens nieuwe elementen toe te voegen of te herdenken. Deze vorm van ‘recyclage’ probeert de betekenis van het werk open en actief te houden en zorgt ervoor dat er steeds nieuwe mogelijkheden ontstaan. Deze editie is hier het perfecte voorbeeld van. Today you’re one thing, tomorrow the other. (MF, 1996)

 

 

 

Waarover gaat de editie ?

De sculpturen met opgevulde broekzakken zijn ontstaan in een vroege periode van de kunstenaar zijn oeuvre. Toen zijn toenmalige partner zwanger was van hun eerste kind, zag hij haar buik alsmaar groeien zonder dat dat hij kon zien wie of wat daar groeide. Als man kon hij niets anders doen dan zijn handen in zijn zakken steken en wachten terwijl zijn vrouw het ‘harde’ werk deed en de zwangerschap volbracht. Deze intieme anekdote uit zijn privé-leven heeft hem als kunstenaar geïnspireerd tot nadenken over de ruimtelijke kwaliteiten van een vouw of een zak, als een volume waarin je op de tast beweegt, maar nooit visueel. Het is een ‘blinde ruimte’, net zoals de buik van zijn partner dat was. Door de zakken op te vullen met gips, neemt de zak een ellipsvorm aan: het wordt een soort oog, maar blind, niets ziend.

“Nothing in the pocket.”

De kenmerken van deze editie.

Aantal ex.: 17 te koop + 4 AP

Elk exemplaar is genummerd en gesigneerd door de kunstenaar en is verpakt in een houten doos. Elk exemplaar is verschillend qua kleur en afmeting en is in die zin dus  een uniek kunstwerk.

! Wie snel is, kan kiezen!

Materiaal: gerecycleerd textiel en gips

Formaat: 15 x 20 x 20 cm

Prijs: U kan dit originele kunstwerk verwerven aan de prijs van 980 euro (incl. BTW). Een werk van Michel François aan deze prijs is zonder meer een buitenkans!

Voor verdere informatie en aankoop : Vincent Breugelmans vincentbreugelmans@skynet.be +32 (0)489 82 80 86

 

                    Michel François                   

 

 

Michel François werd geboren in Sint Truiden in 1956. Hij woont en werkt in Brussel en is een van de drie meest vooraanstaande beeldhouwende, hedendaagse kunstenaars van België.

Hij vertegenwoordigde België op de Biënnale van Venetië met Ann Veronica Janssens in 1999 en zijn werk werd opgenomen in Documenta 9 (1992).

De voorbije vijftien jaar creëerde hij onophoudelijk tentoonstellingen. Zo in Mac’s Grand Hornu (2011) en Frac île-de-France (2016); Middelheimmuseum, Antwerpen (2016); Ikon Gallery, Birmingham (2013); SMAK, Gent en Iac Vileurbanne (2009-10); Centre Pompidou, Parijs (2002); Haus der Kunst, München (2000); Kunsthalle Bern (2000). BOZAR, Brussel, plant een grote solotentoonstelling in 2022

 

Waarover gaat het werk van Michel François?

Michel François heeft zich nooit beperkt tot één discipline maar gebruikt allerlei soorten materialen en media en combineert industriële en natuurlijke objecten, foto’s, video’s, sculpturen en installaties. Hij is gefascineerd door de “de tekens van het leven” zoals gebaren, geluiden, beelden en alledaagse gebruiken en gewoontes. In zijn vroege fotowerken uit de jaren tachtig, gepubliceerd in de vorm van posters en boeken zonder het noemen van de titel en context, laat François individuen in beweging zien (draaiend of springend) en in aanraking met objecten (het aantrekken van een trui of het gooien van een bal). Met zijn werken maakt hij een soort inventaris van de wereld om ons heen, daarbij gebruik makend van een set van tegenstellingen. Soms zijn deze formeel zoals holle en bolle vormen, leeg en vol, licht en donker. Maar ook refereert hij aan andere tegenstellingen die gaan over maatschappelijke structuren zoals vrijheid en gevangenschap, werk en vrije tijd, rijkdom en armoede.

Michel François, Pièce à conviction, 2012

 

“Résidence Terrestre”

In het collectiepaviljoen richten we telkens de focus op één van de 50 geselecteerde kunstwerken. Résidence Terrestre uit 1995 van Michel François (België, 1956) bijt de spits af. Na een korte presentatie in het Braempaviljoen eind jaren 1990 verdween het nieuwe collectiestuk in het depot van het Middelheimmuseum. Résidence Terrestre vandaag presenteren, gaat veel verder dan het uitpakken. Het is her-installeren, conserveren én actualiseren, waarbij zowel museummedewerkers, restauratoren, de kunstenaar en bezoekers een rol spelen.

 

Michel François maakt geen beeldhouwkunst in de klassieke zin van het woord, maar zijn installaties ontspringen aan een sculpturale visie die in essentie terug te brengen is tot de actie waarbij materiaal toegevoegd of weggehaald wordt.

 

 

Zijn kunstpraktijk druist in tegen het idee dat kunst vast en onveranderlijk is en toont een permanente recycleren en herschikken van materialen en elementen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De inboedel bestaat uit wegwerpmaterialen zonder waarde, zoals karton of conservenblikken. Door die te verzamelen, te ordenen en samen te brengen, ontstaat er rijkdom en betekenis.