EXCLUSIEF VOOR MIDDELHEIM PROMOTORS

verzorgde de Britse kunstenares Monster Chetwynd een uitzonderlijke editie onder de titel  ‘Expearience Trap’, 2018. Met een knipoog naar de grote zomertentoonstelling in Middelheimmuseum “Experience Traps”, rust zij een 16de eeuws landschap uit met een “oor” (ear) en bevolkt het met minuscule bewoners. Aangezien elk werk afzonderlijk werd afgewerkt, is elk exemplaar uniek.

Voor het werk “Expearience Trap” baseert Chetwynd zich op een schilderij van een anonieme Zuid-Nederlandse meester uit tweede helft van de 16de eeuw, dat zich bevindt in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België te Brussel.
Let op de benaming van het werk die verwijst naar de tentoonstelling -Experience Traps-, maar door een subtiele wijziging toch een eigen inhoud krijgt: Expearience Trap, waar we o.a. het woordje “ear” in herkennen, het oor dat een belangrijk element is in de versie die Chetwynd ons voorstelt.

 

Oplage: 20 exemplaren waarvan 16 exemplaren exclusief voor de Middelheim Promotors. Alle exemplaren zijn gesigneerd en genummerd door de kunstenares
Afmetingen: 42cm x 30cm x 6cm
Materiaal: 3D collage met artprint op barietpapier, klei, verf en lijm Deze editie bestaat uit een print waarop een geboetseerd oor en andere figuurtjes bevestigd zijn. Het werk kan zowel liggend als hangend getoond worden.
Ingelijst in plexibox
Prijs: 950 €

Deze uitzonderlijke editie refereert naar het “antropomorfe” landschap, waarin we de (Griekse) begrippen “anthropos” (mens) en “morphos ” (vorm of gedaante) terugvinden. In de westerse kunst ontstond het landschap als genre op zich tijdens de renaissance en de barok, wanneer de natuur een belangrijkere rol in de kunst ging spelen. Het landschap verschoof naar de voorgrond en was niet langer louter achtergrond of decor voor de menselijke activiteit.
Een opvallend genre binnen die overgang zijn de antropomorfe landschappen waarin menselijke hoofden en lichaamsdelen verwerkt zijn.

 

Het werk waarvan Monster Chetwynd vertrekt is het hierbij afgebeelde ” Antropomorf landschap. Vrouwenportret” van een anoniem Zuid-Nederlands meester, tweede helft 16de eeuw”

Over de kunstenares:

Monster Chetwynd werd geboren als Alalia Chetwynd in 1973 in het Verenigd Koninkrijk. Opgevoed als “Lali”, wijzigde zij later haar naam in “Spartacus” Chetwynd (2006 tot september 2013) en van 2013 tot april 2018 naar “Marvin Gaye” Chetwynd, om uiteindelijk de naam “Monster” Chetwynd aan te nemen.

Chetwynd’ s veelzijdigheid als kunstenaar manifesteert zich in performances, beelden, schilderijen, installaties en video. In haar performances en videowerk ontmoeten we volkse elementen, straattheater, literatuur en een diversiteit aan andere genres. Het gaat hierbij in het algemeen om een groep “acteurs” -vrienden en familieleden van de kunstenares- en er wordt gebruik gemaakt van zelfgemaakte kostuums en rekwisieten. Ook in de performances in het kader van de tentoontelling Experience Traps kon men  deze aanpak  herkennen.

Het werk van Chetwynd, die in 2012 genomineerd was voor de prestigieuze Turner Prize, vinden we terug in gerenommeerde musea en collecties. Saatchi & Saatchi, Migros Museum für Gegenwartskunst, Tate, the British Council Collection Museum De Pont, Tilburg, zijn er enkele van.

Monster CHETWYND in de collectie van het bekende museum De Pont in Tilburg:

Salamanders
2018
hout, staal, fotokopieën, verf, latex en textiel
290 x 224 x 78 cm