Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit evenement is voorbij.

FelixArt Museum, Drogenbos en Wiels, Brussel

22 april 2017 @ 09:00 - 17:30

Overzicht en beelden van de geslaagde tweede uitstap van het jaar

FelixArt Museum

Wij startten ‘s morgens met een bezoek aan het FelixArt Museum. Bij vroegere uitstappen hebben de Middelheim Promotors de warmte en de gastvrijheid van deze mooie plek kunnen ervaren.  Van een monografisch naar een thematisch museum waar Felix De Boeck het vertrekpunt is geworden voor steeds wisselende tentoonstellingen en projecten zowel rond historische als rond hedendaagse avant-gardekunst.

Gysen2-96

Ook dit keer ontvangt het museum een grote naam: Luc Peire (Brugge, 1916 – Parijs, 1994) internationaal bekend als meester van het abstract verticaalste.

Luc_Peire_(1985)

Luc_Peire_(1985)

Het werk van deze uitzonderlijke kunstenaar is u ongetwijfeld niet vreemd. Wat deze al of niet hernieuwde kennismaking met het werk van Peire zeker een speciale dimensie verleent, is het feit dat we in deze tentoonstelling worden begeleid door Marc Peire, neef van de kunstenaar en drijvende kracht achter de Stichting Jenny en Luc Peire in Knokke.

Marc Peire licht het werk van zijn oom toe voor geïnteresseerde promotors

retour_cr_1381-5b59724f1a22f859dd11fdafa1c12077-detail-s

Retour

meteor_cr_1378-5b59724f1a22f859dd11fdafa1c12077-detail-s

Météor

 

 

 

 

 

 

 

En onze tweede gids was niemand minder dan de artistiek directeur van het museum, Sergio Servellón.

 

Directeur Serge Servellion over Peire

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Even pauzeren in het restaurant met de sympathieke naam CaliCheZap!

Na de middag trokken we naar Brussel waar we verwacht worden  in het spraakmakende

Centrum voor Hedendaagse Kunst, WIELS

Het Blomme gebouw is een van de zeldzame overblijfselen van de modernistische industriële architectuur in Brussel.

cWiels-768x1024

Z’n herbestemming en strategische ligging maken het kunstencentrum tot een nieuwe referentie en aantrekkingspool voor de stad, zowel voor de plaatselijke bevolking als voor de bezoekers. Met dit project wil WIELS meewerken aan de economische en culturele heropleving van de Gemeente Vorst en de hele stad. Daarom wordt de Brouwzaal voorzien van  een onthaal -en informatiebalie, een café restaurant, een boekenwinkel, een audiovisueel lab en een auditorium dat 75 mensen kan plaatsen. Er worden geleide bezoeken georganiseerd die het belang voor het Brusselse patrimonium onderstrepen en de bezoeker langs de ruimtes onder de brouwkuipen, de brouwzaal, een oude silo en het panoramische dakterras brengen.

Twee dagen voor ons bezoek is daar de tentoonstelling “Het afwezige museum” van start gegaan met de ondertitel Blauwdruk voor een museum voor hedendaagse kunst voor de Europese hoofdstad. 

Marcel Broodthaers, Museum enfants non admis, 1968. Copyright Estate Marcel Broodthaers

Het tienjarig bestaan van WIELS is de aanleiding voor een groot tentoonstellingsproject dat niet enkel in het gerenoveerde Blomme-gebouw plaatsvindt, maar ook in de twee aanpalende gebouwen die deel uitmaken van het erfgoed van de voormalige Wielemans brouwerij.

De titel Het afwezige museum is een knipoog naar de bepalende invloed van het symbolisme, met zijn voorliefde voor het mysterieuze, op het lokale modernisme. WIELS heeft niet het statuut van museum, maar wordt in de volksmond steevast ‘het WIELS museum’ genoemd. Dit is zowel een teken van erkenning als een weerspiegeling van de publieke verwachtingen tegenover WIELS als instelling. Naar aanloop van de komst van een nieuw museum, ontwerpt WIELS deze tijdelijke tentoonstelling als een voorafschaduwing of blauwdruk voor een mogelijk museum voor hedendaagse kunst in de hoofdstad van Europa.

 

 

Promotors luisteren geboeid naar de toelichting bij het wel bijzondere werk van Oscar MURILLO met de titel “Human Ressources”

 

Het Kunstenfestivaldesarts, net als WIELS een platform voor artistieke creatie, ideeën en maatschappelijke debatten, is een voor de hand liggende bondgenoot om zo’n blauwdruk voor een ‘mogelijk’ museum van hedendaagse kunst voor de Europese hoofdstad te schetsen. Zo zal dit project verder bouwen op het afgelegde traject van WIELS, en zal het nieuwe vraagstellingen en toekomstige ontwikkelingen traceren. Hoe verhoudt zich een lokaal historische bewustzijn tegenover de mondiale esthetische ontwikkelingen door kunstenaars, wanneer deze geconfronteerd worden met de paradoxen van de mondialisering en de omwentelingen van de geschiedenis, elk met hun individuele gevoeligheden en beeldtalen?

In het licht van deze vraagstellingen en recente turbulente historische ontwikkelingen valt op hoe afwezig de kunstenmusea blijven in deze prangende, brede publieke debatten vandaag. Musea, en vooral musea voor hedendaagse kunst, kenden nog nooit zo’n populariteit, en toch zijn ze opmerkelijk afwezig in de publieke arena en wordt hun stem in de publieke opinievorming nauwelijks gehoord.

 

De indrukwekkende installatie van Mar MANDERS, een van de blikvangers van de tentoonstelling.

Toelichting bij Mark MANDERS.

Bestaande werken en nieuwe producties van ongeveer 45 eigentijdse en historische kunstenaars zullen de uitdagingen waarvoor musea vandaag staan, als ook de gemeenschappen die ze inspireren, vertalen en vertolken.

 Bestaande werken en nieuwe producties van ongeveer 45 eigentijdse en historische kunstenaars  waaronder namen als Francis Alÿs, Guillaume Bijl, Marcel Broodthaers, Marlene Dumas, Ann Veronica Janssens, Wesley Meuris, Felix Nussbaum, Gerhard Richter, Luc Tuymans e.a. vertalen en vertolken de uitdagingen waarvoor musea vandaag staan, alsook de gemeenschappen die ze inspireren, vertalen en vertolken.

Gegevens

Datum:
22 april 2017
Tijd:
09:00 - 17:30