De Sokkel (s)

Het museum neemt in de stad en de districten haar rol op om hedendaagse kunst in de openbare ruimte te tonen. Op 25 november 2017 werd het beeld Noch Einmal van de Nederlandse kunstenaar Henk Visch ingehuldigd op een pleintje in de Stalinstraat. Na Antwerpen en Wilrijk is Deurne het derde district waar hedendaagse kunst in het straatbeeld te zien is.

Stadspark: Leo Copers

Kunstenaar Leo Copers geeft een actuele invulling aan een lege sokkel in het stadspark van Antwerpen: een post-it met de boodschap “Even een boodschap XXX”.

Het stadspark in het hart van Antwerpen is een groene plek in de stad waar het gezellig vertoeven is. In dit park staat een lege sokkel. Twee keer per jaar vragen sedert 2011 Wijkvereniging Klein Antwerpen en het Middelheimmuseum aan een (inter)nationale kunstenaar om deze sokkel een actuele invulling te geven.

Deze interventies wakkeren de discussies aan over de rol van kunst in publieke ruimte, maar brengen het historisch waardevolle stadspark eveneens onder de positieve aandacht van de (buurt)bewoners.

Nu is Leo Copers aan de beurt. Zijn inbreng in het Stadspark is klein, maar betekenisvol. Op de lege sokkel plakt hij een eenvoudige post-it, een fragiel papiertje met een korte krabbel: “even een boodschap XXX”. Op de sokkel stond ooit een borstbeeld van de dichter Frans de Cort. Wie is er even weg, de dichter of de beeldend kunstenaar? Leo Copers plakt elke dag een nieuw briefje: “De post-it stelt ons gerust: alles komt goed”.

Het concept van een “sokkel” is voor Leo Copers onlosmakelijk verbonden met een zelfportret, het is “dé manier om iets of iemand te verheffen boven de rest, om ergens waarde aan te geven of tot kunst te benoemen”.

OVER LEO COPERS

Leo Copers (Gent, 1947) is een Belgische kunstenaar. Hij kreeg zijn kunstopleiding als beeldend kunstenaar aan de Sint Lucas-hogeschool en aan de Kunstacademie van Gent en hij was medestichter, in 1967, van de Nieuwe Rococco-groep. Hij heeft een uiteenlopend oeuvre van sculpturaal werk, installaties en performances sinds de late jaren 60.

In zijn werk zien we de thematiek van gevaar, destructie en vergankelijkheid telkens terugkeren. Dit gegeven wordt op een dualistische manier benaderd; een dramatische enscenering wordt op een poëtische wijze in beeld gebracht. Hiervoor gebruikt de kunstenaar dagelijkse objecten die hij niet zonder enige ironie aanvult, verandert of isoleert. Hij is een uitermate origineel objecteninstallateur, waarbij hij vanuit een onbegrensde materiaalkeuze surreëel vervreemdende associaties creëert.

Bekend zijn Zwaard in rots en de manshoge Bloemenvaas, die hij uitwerkte in reeksen. Copers was onder meer artist in residence in het Museum voor Schone Kunsten te Gent en had een solo tentoonstelling in het Middelheimmuseum in 2008.

 

Districtshuis Wilrijk: De Sokkel (bis)

Bij de nieuwbouw van het districtshuis op de Bist in Wilrijk hoorde een sokkel waarop tijdelijke kunstintegraties kunnen plaatsvinden. Als eerste kunstwerk werd in 2016 gekozen voor ‘Noch Einmal’ (1990) van Henk Visch uit de collectie van het Middelheimmuseum. Nu is het de beurt aan ‘Zo kwam ze in mijn leven, met een oogopslag’ van Hubert Minnebo, ook uit de Middelheimcollectie.

In samenwerking met CC de Kern, lokaal cultuurbeleid Wilrijk, Academie Wilrijk, Cultuurantenne Wilrijk.

  • Titel: ‘Zo kwam ze in mijn leven, met een oogopslag’
  • Jaartal: 1980
  • Materiaal: brons
  • Afmetingen: H165 x B 45 x D 30 cm

Hubert Minnebo schreef op 13 maart 1980 een brief naar het Middelheimmuseum, waarin hij de betekenis van het werk uit de doeken deed. ‘De aanleiding tot het maken van het beeld is het 10 jaar samenzijn met mijn vrouw Chris, die zoveel werken begeesterde. De titel verhaalt in feite de liefde op ’t eerste zicht en de groei naar ons definitief samenzijn (beide voorvallen in 1970)’.

Trafalgar Square

In Londen is er een met De Sokkel vergelijkbaar initiatief op de overbekendeTrafalgar Square: “The Fourth Plinth”. Een lege sokkel wordt daar onafgebroken ingevuld door kunstenaars. Op 28 maart werd voor de twaalfde editie van dit initiatief het beeld onthuld dat door de Iraaks-Amerikaanse Michael Rakowitz werd gemaakt. De titel:  “The Invisible Enemy Should Not Exist”.

Rakowitz heeft op schaal het beeld van de Lamassu gemaakt, een beeld met kenmerken van de leeuw, de stier en van de arend. Het stelt de godheid  voor die de bescherming verzekerde van de Nergal Poort die gedurende meer dan een millenium  de toegang vormde van de oude Assyrische stad Ninive.  Deze complexe figuur stond op deze plaats van 700 voor Christus tot 2015, ogenblik waarop het door IS werd vernietigd nadat deze Islam extremisten de controle veroverden van de site die zich bevindt in de nabijheid van de stad Mosul in Noord-Irak.

De Nergal Poort in Ninive met aan de rechterzijde van de poort de Lamassu.

Foto daterend uit 1977.