Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit event is voorbij.

Op bezoek bij beeldhouwer Nick Ervinck (Lichtervelde) en ontdekkingen in het Museum Dhondt-Dhaenens (Deurle).

oktober 22 @ 08:00 - 18:00

De Middelheim Promotors ontdekten en … genoten. Enkele impressies

NICK ERVINCK

Nick Ervinck legt uit

Studio Nick Ervinck

 

 

 

 

 

 

 

Een en al aandacht voor de welbespraakte Nick Ervinck

MUSEUM DHONDT – DHAENENS

Volle aandacht voor de gids in Dhondt Dhaenens

De Promotors betreden de villa die door Hans Op de Beeck werd herdacht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ditmaal, beleefden we een bezoek dat weer heel wat ontdekkingen bracht. In de eerste plaats hielden we halt in Lichtervelde, waar we te gast waren in het atelier van kunstenaar Nick ERVINCK.

Nick Ervinck bij zijn werk

Ervinck werd in 1981 geboren in Roeselare en groeide op in Kortemark

Vanaf zijn vijftiende studeerde hij aan de Kunstacademie van Brugge en aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) in Gent. Hij ontwikkelde een eigen beeldtaal waarbij hij nieuwe media met de traditionele beeldhouwkunst combineerde. Na zijn afstuderen startte hij met een eigen team in zijn studio gebaseerd in Lichtervelde.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————

De opkomst van nieuwe technologieën als artificiële intelligentie, (nano)robotics, augmented reality en biotechnologie zal ongetwijfeld zijn impact hebben op hoe de mens zelf evolueert. De ‘transhumane’ mens is niet zo gek veraf als sommige mensen denken, al zeker niet als self-learning machines de zogenaamde singularity bereiken, ergens in de komende tien jaar, zoals sommigen beweren.

Als het waar is dat kunstenaars nieuwe maatschappelijke trends vroeger dan eenieder ontwaren, dan is op gebied van de toekomstige mens Nick Ervinck alvast een kunstenaar om te volgen. In zijn reeks ‘human mutation’ onderzoekt Ervinck hoe technologie ons menselijk lichaam overneemt. Het is overigens niet het enige onderwerp dat hij bestudeert, de reeks loopt parallel aan twee andere reeksen, ‘animal mutation’ en ‘plant mutation’. De namen geven het al aan, alles wat leeft is onderhevig aan een fundamentele mutatie.

 

Met het werk lijkt Ervinck deze toekomst niet noodzakelijk te veroordelen, hij wijst op zowel de voordelen als de mogelijke gevaren ervan: “revolutionaire technologieën en kunstmatige intelligentie zouden potentieel belangrijke problemen in onze maatschappij kunnen oplossen, zoals klimaatverandering, armoede of zelfs sterfte. Tegelijkertijd kan deze zoektocht naar een aangepaste ‘supermens’ niet zonder gevolgen blijven”.

Als om de daad bij het woord te voegen gebruikt hij zelf de nieuwste technologieën als computer assisted design en 3D printing in zijn werk, die ondanks hun complexiteit toch een zekere elegantie behouden.

De futuristische bustes hebben overigens een tweede betekenis, gezien ze duidelijk verwijzen naar de bustes uit de ‘klassieke’ beeldhouwkunst, geven ze op een bijkomende manier de transformatie weer die de mens –net als de beeldhouwkunst- doorstaat.

Een boeiend studieveld alleszins, en een intrigerend resultaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ervinck zal ons dit ongetwijfeld op een boeiende manier toelichten en illustreren. Een bezoek dat zich zonder meer als razend interessant aankondigt.

In de studio Nick Ervinck wordt ook gezorgd voor een broodjeslunch, zodat we gewapend zijn om onze artistieke tocht verder te zetten. We rijden hiervoor reeds richting Antwerpen, maar houden halt in het pittoreske dorpje Deurle aan de Leie en we gaan de nieuwe tentoonstellingen ontdekken in het

MUSEUM DHONDT – DHAENENS

In dit mooie museum starten op 12 oktober twee nieuwe tentoonstellingen van kunstenaars die beslist de moeite lonen.

In de eerste plaats ontmoeten we beeldhouwer Thomas LEROOY (Roeselaere, 1981).

Thomas Lerooy

 

Wij lezen over hem het volgende:

Thomas Lerooy, Beauty in the Shadow of the Stars, 2015, brons

“De tekeningen en bronzen sculpturen van Thomas Lerooy laten niemand onberoerd. Door het gebruik van een iconografie die zowel verwijst naar Vanitas-symbolen als naar iconen uit de (kunst)geschiedenis, construeert hij complexe composities met een desalniettemin heel dwingende impact op de toeschouwer. Thema’s zoals dood en vergankelijkheid worden verheven tot een monumentale grandeur en gecombineerd met een niet vrijblijvende humor. Op die manier verhoudt Thomas Lerooy zich op een bijzondere manier tegenover een bepaalde Belgische kunsttraditie. De haast ambachtelijke perfectie van uitvoering, de anekdotische beeldtaal en de verhouding van de sculptuur met zijn omgeving, zijn de resultaten van Lerooy’s onderzoek naar het aura en de aantrekkingskracht van een beeld.”

 

We humans are fallible beings, aware of the briefness of mortal life even as we seek to quicken its pace with questionable choices.

What does it mean? Is man to smart for his own good? Does the over-sized head represent our massive egos? Is our self-importance weighing us down? Perhaps it’s the burden of self-realization?…

 

De tweede tentoonstelling is gewijd aan Japanse kunstenares die weliswaar in Duitsland woont en werkt, nl. MAKI NA KAMURA.

Maki Na Kamura, LD LII – Oil and water on canvas, 2016

Het werk van Maki Na Kamura is duidelijk van de 21ste eeuw, maar de manier waarop ze horizons gebruikt kan verwijzen naar een vijf eeuwen oude schilderkunsttraditie. Ze stelt dat ‘de horizon uitgevonden werd door schilders’, aangezien de horizon in de natuur niet bestaat als een fysieke lijn of zone. Terwijl veel realistische landschappen vaak een statische indruk geven door het gebruik van horizontale lijnen, vermenigvuldigt en onderbreekt Maki de horizon. Hoewel ze verschillende technieken en voorstellingsvormen hanteert die een klassieke picturale ruimte suggereren, zijn deze landschappen niet helder geformuleerd : Maki Na Kamura gaat vrij om met abstractie en figuratie en creëert een spanning tussen deze twee concepten waarmee.

Maki Na Kamura; GiL LVII · 2014 · Oil and water on canvas
60 x 45 cm

Maki Na Kamura over haar werk: https://vimeo.com/179298050

Van de steeds interessante en boeiende website theartcouch plukken we volgende beschouwing van Frederic De Meyer:

” Wat mij betreft was ze een van de boeiendste ontdekkingen op de biënnale van de schilderkunst vorig jaar. De Japanse, in Duitsland levende Maki Na Kamura schildert op het eerste gezicht landschappen, maar bij nader inzien lijkt er nooit iets te kloppen met haar taferelen. Soms lijkt de horizon onbestaand, of lijken er juist talrijke mogelijke horizonten in haar werk te verschijnen.

Maki Na Kamura, DL V · 2016 · Oil and water on canvas
120 x 160 cm

In het interview dat ze met het Museum Dhondt-Dhaenens had naar aanleiding van de biënnale (zie onderaan dit artikel) legt ze uit waarom een horizon slechts een fictieve uitvinding is van de (Westerse) mens, en hoe ze hier met haar kunst op inspeelt. Ze heeft het ook over hoe de Westerse en Oosterse mens de ‘realiteit’ volledig anders lijken te percipiëren. Niet verbazend dat haar werk voor ons zo typisch Oosters aandoet.

Landschap of niet, al dan niet fictie, mij maakt het niets uit. Ik was meteen gewonnen voor haar tegelijk krachtige en poëtische beeldentaal.”

Maki Na Kamura, GiL LVII · 2014 · Oil and water on canvas
60 x 45 cm

 

 

Maki Na Kamura, GiL LVII · 2014 · Oil and water on canvas 60 x 45 cm .

Te

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tenslotte kunnen we in het museum kennis maken met een nieuw project, nl. de Villa De Meander, gelegen achter het museum. Dit historische gebouw wordt volledig herdacht door Hans Op De Beeck, kunstenaar waar de MP enkele jaren terug te gast waren, tot bibliotheek en residentie.

Villa DD/Location (9)

De bijzondere bibliotheek van Jan Hoet, die verworven wordt door het museum, zal er een permanente thuis in vinden.

De Morgen schreef hierover:

“Museum Dhondt-Dhaenens in Deurle heeft de bibliotheek kunnen verwerven van de onlangs overleden curator en kunstkenner Jan Hoet. Zijn boekverzameling zal worden ondergebracht in de villa van het museum, die door Hans Op de Beeck wordt omgebouwd tot kunstwerk. Jan Hoet (193 schrijft hierover:6-2014) was een gretig en onvermoeibaar boekenverzamelaar. Hij bracht in totaal een collectie van zo’n drieduizend kunstboeken samen, die getuigt van zijn persoonlijke relatie met veel hedendaagse kunstenaars. Tegelijk biedt zijn bibliotheek een overzicht van de kunstgeschiedenis van de jongste vijftig jaar, een periode waarin het boek voor veel conceptuele kunstenaars een volwaardig kunstobject werd en niet alleen een bron van documentatie en illustratie. De bibliotheek wordt ondergebracht in VillaDD, die zich tussen het museum en de Leie bevindt. Hedendaags kunstenaar Hans Op de Beeck (°1969) werd gevraagd om de villa, die dateert van begin jaren 1930, te transformeren tot een autonoom kunstwerk. Hans Op de Beeck, die onder meer bekend is voor zijn grootschalige, vaak bevreemdende installaties, zal van de villa een belevingsplek maken, die ook dienst doet als bibliotheek, werkplaats en kunstenaarsresidentie. Hij plant een ‘Wunderkammer-achtige’ bibliotheek, een werk- en slaapniveau, en twee modules met keuken en wc/douche. De bibliotheek en het daarbij aansluitend archief over Belgische particuliere kunstcollecties zal openstaan voor externe onderzoekers. De werken zouden voltooid zijn tegen eind 2014.”


Dit kunstwerk wordt gerealiseerd door Hans Op de Beeck, in opdracht van Museum Dhondt Dhaenens en in samenwerking met architect Mo Vandenberghe.

 

Gegevens

Datum:
oktober 22
Tijd:
08:00 - 18:00

Organisator

Middelheim Promotors